Khamis, Februari 01, 2024

PERTUKARAN TIDAK LAGI DIBENARKAN SETELAH LAPOR DIRI

    Selepas sahaja anda melapor diri di sesebuah organisasi, anda TIDAK lagi dibenarkan bertukar tempat latihan. Ini kerana, pertukaran akan menyebabkan kerugian atau impak yang agak besar yang melibatkan peruntukan, ruang, masa dan tenaga yang telah dibazirkan untuk menerima anda di sesebuah syarikat.

    Anda perlu ingat, untuk menerima seseorang pelajar latihan industri bukan satu keputusan yang mudah dan memerlukan komitmen daripada pemilik syarikat. Maka tidak seharusnya anda yang telah memohon secara rasmi di mana-mana syarikat pada awalnya, tiba-tiba tidak hadir melapor diri tanpa alasan, atau tiba-tiba hilang, tidak hadir ke syarikat atas alasan ingin bertukar.

    Maka, pendirian kami di Unit Perhubungan dan Latihan Industri, selepas anda melapor diri, anda perlu memenuhi komitmen syarikat, menjalani latihan industri selayaknya sehingga tempoh tamat LI berakhir.

    Namun, sekiranya timbul sesuatu isu, yang SANGAT-SANGAT berat untuk ditanggung, berikut adalah beberapa panduan yang perlu dipatuhi sebelum sesuatu tindakan diambil;

1) Bincang dahulu isu tersebut secara bersemuka (FACE TO FACE) dengan penyelia anda (jangan         sesekali berbincang di telefon/ whatsapp sahaja!!). Jika penyelia tidak endah, cuba berhubung terus         dengan majikan/pemilik. Cari jalan penyelesaian agar isu boleh dikurangkan/diselesaikan.

2) Setkan dalam minda anda, perbincangan itu bukan untuk pertukaran, tetapi UNTUK KEKAL berada di syarikat. Jangan sesekali mendesak atau mengugut penyelia/majikan/pemilik kerana ia adalah satu kesalahan dan bila-bila masa anda boleh diberhentikan dan akibatnya adalah GAGAL LI.

3) Jika setelah perbincangan dibuat masih tiada penyelesaian, barulah anda dinasihatkan untuk ke kaunter Unit Perhubungan dan Latihan Industri (UPLI), PTSB. Jumpa En. Muhamad Shatir (pegawai perhubungan kami) atau mana-mana pegawai UPLI untuk khidmat nasihat lanjut. BUKTI perbincangan dengan pihak syarikat hendaklah ditunjukkan semasa perbincangan ini.

4) Hasil pertemuan dengan pegawai UPLI akan dibincangkan di peringkat UPLI secara bersama, mengambil kira semua permasalahan di pihak pelajar dan syarikat beserta siasatan yang akan dijalankan. Kemudian, barulah satu keputusan dibuat sama ada MEMBENARKAN/ TIDAK MEMBENARKAN anda bertukar tempat latihan.

5) JIKA DIBENARKAN, anda akan diberi suatu tempoh untuk mendapatkan tempat LI baharu (biasanya kurang 2 minggu) untuk membenarkan penyambungan tempoh li dari tempoh asal. Jika tidak dalam tempoh ini, anda biasanya akan ditukarkan ke FASA2.

6) JIKA TIDAK DIBENARKAN, anda wajib meneruskan LI di syarikat asal, dengan alasan pertukaran tidak akan menjamin situasi lebih baik untuk pelajar/syarikat bahkan akan mengeruhkan lagi keadaan.

7) Anda TIDAK BOLEH TIDAK HADIR ke syarikat asal ketika semua proses ini berjalan. Gagal hadir LI boleh disabitkan sebagai masalah disiplin pelajar dan syarikat boleh mengambil tindakan sesuai dengan polisi syarikat yang boleh mengakibatkan GAGAL LI.

    Oleh yang demikian, BERFIKIRLAH sebaik-baiknya sebelum membuat sesuatu keputusan. Pertukaran kadangkala bukanlah satu-satunya yang terbaik untuk menyelesaikan permasalahan. Sebenarnya PERBINCANGAN yang baik lah, yang biasanya menjamin keputusan terbaik untuk mengatasi semua masalah. Cekal dan berusahalah sebaiknya untuk jadi yang terbaik. 



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan